3 tips om uitstelgedrag te voorkomen

Of het nu gaat om opruimen of dat ene vervelende klusje dat nog steeds op je bureau ligt, we kennen het allemaal: uitstelgedrag. Wil jij leren hoe je de zaken meteen aanpakt en geen stapels meer rond hebt slingeren? Lees dan deze blog.

Dé uitsteller bestaat niet

Er zijn volop boeken over geschreven en studies naar gedaan: wat zorgt er nou voor dat je een uitsteller wordt? De geleerden zijn het er eerlijk gezegd nog niet helemaal over eens. Blijkbaar bestaan er verschillende soorten uitstelgedrag. En dus ook verschillende types uitstellers. Ik beschrijf er twee. Herken jij je erin?

Foto: Tengyart via Unsplash

De slimme uitsteller

Volgens sommige economen zijn uitstellers eigenlijk heel erg slim. Of althans berekenend. Dit type uitsteller wacht met vervelende taken totdat het echt niet meer anders kan en daar hebben ze een goede reden voor. Zo zorgen ze voor voldoende motivatie. Want zonder genoeg druk op de ketel komen ze toch niet in beweging.

Dat heb jij vast ook wel eens gemerkt. Heb je je eindelijk voorgenomen om ruim op tijd te beginnen met de voorbereidingen voor de vakantie, blijken er opeens allerlei andere zaken belangrijker te zijn. Met als gevolg dat je dat koffer toch nog op het laatste moment inpakt!

Toch is het niet zo dat deze uitstellers alles tot het allerlaatste laten liggen. Als iets leuk of interessant is, dan heeft het genoeg waarde om het ook meteen op te pakken. Vervelende taken krijgen meer waarde als de deadline nadert.

De vermijdende uitsteller

Maar volgens veel andere wetenschappers is er nog een veel belangrijkere reden om iets uit te stellen: angst of onrust. Onzekerheid over of we iets wel goed zullen aanpakken, is vaak al genoeg om te zorgen dat we eerst iets anders gaan doen. Zelfs als dat helemaal niet belangrijk is.

Dit type uitstelgedrag zorgt echt vaak voor problemen. En hoewel de vermijder zich daar heel goed van bewust is, maakt dat niet echt verschil. Hoe groot de stapels ook worden of hoeveel stress die deadline ook veroorzaakt, hij komt niet in beweging.

Voor dit soort uitsteller is het natuurlijk van belang om door de zure appel heen te kunnen bijten en je over dat vervelende gevoel heen te kunnen zetten. Lukt dat niet dan duurt dat gevoel juist heel erg lang en kan het je flink in de weg zitten.

Foto: Minh Pham via Unsplash

Tips om uitstelgedrag tegen te gaan

Als je een uitsteller bent, dan kun je proberen om je te oefenen in zelfcontrole. Hoewel dat uiteindelijk een heel goed resultaat oplevert, is het tegelijk ook lastig. Probeer daarom dit maar eens:

1. Meteen doen = beloning

In plaats van uitstellen kun je ook met de billen bloot gaan. Net zoiets als die pleister die je er in 1 keer vanaf rukt: het doet heel even pijn maar dan heb je het ook gehad. Als je die vervelende klus meteen aan het begin van de dag doet, kun je je de hele dag tevreden voelen over jezelf. Dat heb je toch maar mooi gedaan!

2. Maak het concreet = gemakkelijker

Een veel voorkomende reden van uitstelgedrag is dat de taak die je moet uitvoeren heel erg vaag blijft. Bijvoorbeeld als je een algemeen doel hebt gesteld, zoals ‘het huis opgeruimd houden’. Wat betekent dat? En belangrijker: weet je ook wat je daarvoor moet doen?

Maak daarom onderscheid tussen je doel en de actie die je moet uitvoeren. Maak dat laatste heel specifiek en focus daarop. Neem jezelf bijvoorbeeld voor om iedere dag 10 minuten te spenderen aan het opruimen van de woonkamer.

3. Wees realistisch

In mijn trainingen over timemanagement komt het regelmatig aan bod: we zijn veel te optimistisch als het gaat om tijd. We denken dat zo’n klusje heel snel gepiept is, of dat we nog zeeën van tijd hebben. Het gevolg: je stelt iets te lang uit en je komt daardoor in de problemen.

Hoewel ik zelf de boel het liefst zonnig zie, kun je in dit verband beter wat pessimistischer zijn. Verdubbel de tijd die je denkt nodig te hebben en besef dat er altijd van alles tussen kan komen. Dat voorkomt een hoop leed.

Patrice Gorissen

Sinds 2007 helpt Patrice Gorissen ondernemers, startups en particulieren om hun leven en werk beter op orde te brengen. In haar coaching zoekt ze de persoonlijke oplossingen die ervoor zorgen dat klanten de veranderingen wel echt kunnen doorvoeren met een pragmatische insteek. Daarnaast ontwikkelt ze online trainingen die je kunt vinden op Ondernemenmetfocus.nl

Geef een reactie