Slaap jezelf slimmer

En, heb je hem goed benut? Dat extra uurtje dat je afgelopen zondag had? Want het was weer zover: de klok ging een uur achteruit. Met een dag van 25 uur tot gevolg.

Een zeldzame luxe, in deze tijden van snel, sneller, snelst en meer, meer, meer. Want terwijl we aan spullen en keuzes geen gebrek hebben, is tijd ontzettend schaars geworden. Dus een uurtje extra op een dag is altijd welkom, niet?

Tijd goed besteed

Wat heb jij gedaan, in dat uur? Ben je gaan sporten? Heb je eindelijk tijd gemaakt om te mediteren, een wandeling te maken, dat boek uit te lezen of uitgebreid in bad te gaan? Of heb je dat uurtje besteed aan werk – de werkweek van een ondernemer bijvoorbeeld loopt vaak van zondag tot zondag.

De kans is groot dat je in dat extra uur iets heel bijzonders hebt gedaan. Namelijk slapen. En dat is maar goed ook, want in de afgelopen decennia hebben we al veel ingeboet op onze slaap.

Vergeleken met 60 jaar geleden slapen we 1 tot 2 uur minder per nacht. En dat heeft een enorm negatief effect op onze prestaties en onze gezondheid. Wist je bijvoorbeeld dat te weinig slaap wordt geassocieerd met een grote kans op hart- en vaatziekten, type-II-diabetes en infecties?

Slimmer Werken? Meer slapen!

Ook ons geheugen en daarmee ons vermogen om te leren heeft flink te lijden onder ons moderne dag- en nachtritme. Mocht je vroeger misschien wel eens een nachtje doorgehaald hebben om dat proefwerk of tentamen te kunnen halen, inmiddels is duidelijk dat die strategie contraproductief is.

In plaats van te beknibbelen op je slaap om de laatste feitjes erin te stampen, had je beter kunnen investeren in een extra uur slaap. Gedurende de nacht verwerkt je brein namelijk de informatie die je overdag hebt verzameld. Door er ‘een nachtje over te slapen’ kun je de dag erna een stuk makkelijker die kennis weer opdiepen.

En natuurlijk hangt ook je aandacht en alertheid af van hoe uitgerust je bent. Als je productiever wilt zijn dan is het slim om te zorgen dat je ook echt wakker bent. En de enige manier om dat te bereiken, is met voldoende (7 tot 8 uur) kwalitatief goede slaap.

Tips om meer slaap te pakken

De lijst met redenen waarom we steeds minder slapen is lang. De komst van het kunstlicht is natuurlijk de belangrijkste. Maar wist je bijvoorbeeld ook dat het blauwe licht van je smartphone, laptop en tablet ervoor zorgt dat je slaapcyclus opschuift? Het zorgt ervoor dat je lichaam later begint met het aanmaken van het slaaphormoon melatonine met als gevolg dat je pas later moe wordt. Vooral geen Facebook checken dus, vlak voordat je gaat slapen!

Veel mensen liggen verder nog wel eens wakker van alle dingen die ze nog moeten doen. Leg daarom een lijstje naast je bed zodat je al die invallen gewoon kunt opschrijven. Wel met een gedimd lampje anders ben je zo weer klaarwakker!

En wil je echt met een heerlijk rustig hoofd in je bed stappen? Ruim dan elke avond de eettafel en het aanrecht op. Een paar minuten werk met een geweldig ontspannend resultaat. Succes verzekerd!

Over Patricia Gorissen – Goed Georganiseerd:

Professional organizer Patricia Gorissen helpt sinds 2007 ondernemers, werknemers en particulieren weer rust in hun hoofd te krijgen. Ze coacht mensen o.a. op timemanagement, slim e-mailbeheer, takenlijsten en een opgeruimde omgeving. Ook ontwikkelt ze online trainingen die je kunt vinden op Ondernemenmetfocus.nl

Patrice Gorissen

Sinds 2007 helpt Patrice Gorissen ondernemers, startups en particulieren om hun leven en werk beter op orde te brengen. In haar coaching zoekt ze de persoonlijke oplossingen die ervoor zorgen dat klanten de veranderingen wel echt kunnen doorvoeren met een pragmatische insteek. Daarnaast ontwikkelt ze online trainingen die je kunt vinden op Ondernemenmetfocus.nl

Geef een reactie