Zo bouw je een nieuwe gewoonte op

Elk jaar zijn er miljoenen mensen die vol goede moed goede voornemens maken. Vooral januari is favoriet, en dat is met reden. Maar kan het alleen dan? En hoe pak je dat nou aan, zo’n nieuwe gewoonte opbouwen?

Het beste moment voor een nieuwe gewoonte

Vanuit mijn kantoor kijk ik uit over een met rijp bedekt grasveld dat langzaam ontdooit in de januari-zon. Het nieuwe jaar is van start, maar zelf lijk ik nog niet zo heel veel trek te hebben in het werk. Na zo’n vakantie is dat natuurlijk ook extra lastig, want al je routines zijn weer doorbroken. Zie nou maar eens terug te komen in je ritme.

Begin met veranderen
Foto: Brett Jordan via Unsplash

Een schone lei helpt

Het is trouwens ook maar de vraag of je terug moet naar je oude ritme. Of is het misschien beter om het nieuwe moment te gebruiken om je gewoontes eens aan te pakken? De wetenschap vertelt ons dat het laatste best wel kans van slagen heeft. Een nieuw startmoment blijkt namelijk extra te motiveren, zo blijkt uit onderzoek. Dat kan het nieuwe jaar zijn met zijn goede voornemens. Maar ook de eerste dag van een willekeurige maand, het begin van een jaargetijde (zelfs winter) of bijvoorbeeld je verjaardag. Eigenlijk alles dat riekt naar een nieuw begin maakt het makkelijker om iets aan je gewoontes te veranderen.

We voelen ons op die momenten optimistischer over de mogelijkheden, alsof je met een schone lei mag beginnen. Alle mislukkingen van de afgelopen tijd tellen niet meer, je begint gewoon opnieuw.

Tips voor nieuwe gewoontes

Natuurlijk moet je het ook op zo’n nieuw startmoment toch gewoon maar doen, die nieuwe gewoonte opbouwen. Of het nu gaat om meer sporten, minder drinken of je huis opruimen, het kost toch altijd moeite. Daarom een paar tips.

1. Maak het begin gemakkelijk

Het lastige van zo’n nieuwe gewoonte is dat je hem eerst moet opbouwen. Het is net zoiets als een zware auto in beweging krijgen: het eerste stukje is altijd het zwaarste. Rolt de boel eenmaal, dan gaat het al soepeler en blijf je gemakkelijker in beweging. Maar dat eerste begin, dat is vaak het probleem.

Maak het jezelf daarom zo gemakkelijk mogelijk om het eerste stapje te zetten en maak het zo klein mogelijk. Ga niet meteen drie keer per week een half uur joggen, maar begin met 10 minuten. Dat zet qua gezondheid misschien nog niet zo veel zoden aan de dijk. Maar het helpt je wel om er een gewoonte van te maken om ‘s avonds die sportschoenen aan te trekken i.p.v. op de bank weg te zakken.

Een gewoonte opbouwen is gemakkelijker als je aanhaakt bij een andere activiteit.
Photo: Dan Gold via Unsplash

2. Haak aan bij een bestaande gewoonte

Zonder dat je nu meteen de perfecte dagindeling moet verzinnen, is het wel slim om je nieuwe gewoonte aan een andere gewoonte vast te plakken. Wil je je huis lekker opgeruimd houden, plak dan bijvoorbeeld een opruim-momentje vast aan het afruimen van de tafel. Je zit dan toch in zo’n opruim-modus, kun je net zo goed nog even 10 minuten doorgaan.

3. Maak het passend

Hoe slim dat aanhaken ook is, het moet wel passen! En dat doet het niet altijd in onze drukke levens, waar het niet alleen gaat om jouw wensen, maar ook die van je gezin, collega’s, klanten of medewerkers.

Een dagelijkse lunchwandeling is goed voor je gezondheid én je productiviteit, maar er komt niets van terecht als je je dag helemaal volplant met vergaderingen. En dat opruimen na het avondeten is mooi in theorie, maar in de praktijk knelt het wel als je meteen daarna dochterlief naar de voetbaltraining moet brengen.

Wees daarom realistisch en slim als je een moment uitkiest voor je nieuwe gewoonte. Of zorg dat je in je planning en agenda meer ruimte inbouwt voor die gewoonte. Want het kost natuurlijk wel tijd.

Veranderen kan altijd

Mocht je nou merken dat het ondanks deze tips toch niet lukt om je goede voornemens vol te houden, wanhoop dan niet. Je hoeft namelijk niet te wachten tot volgend jaar januari om opnieuw te beginnen. Iedere week biedt namelijk een nieuwe begin.

Patrice Gorissen

Sinds 2007 helpt Patrice Gorissen ondernemers, startups en particulieren om hun leven en werk beter op orde te brengen. In haar coaching zoekt ze de persoonlijke oplossingen die ervoor zorgen dat klanten de veranderingen wel echt kunnen doorvoeren met een pragmatische insteek. Daarnaast ontwikkelt ze online trainingen die je kunt vinden op Ondernemenmetfocus.nl

Geef een reactie