10 Tips voor een opgeruimde werkplek!

🏠 » Blog » 10 Tips voor een opgeruimde werkplek!

Na de vakantie weer aan de slag in een fijne werkomgeving? Bekijk nu deze tips om opgeruimd en in rust te kunnen starten met je werkzaamheden.

Een goede voorbereiding is het halve werk!

  1. Voordat je gaat beginnen… Waarom wil je je werkplek/kantoor opruimen? Welke voordelen biedt een opgeruimde werkplek jou tijdens je werk? 
  2. Kies een focusplek. Op welke plek is de urgentie het hoogst? Maak dat tot jouw focusplek. Begin met je uitpuilende bureau, je te volle kast, de stapel met dozen.
  3. Baken je focusplek af. Tijdens een gemiddelde opruimsessie van 3 uur, ruimen we maximaal 2 m³ op! Dus begin klein, bijvoorbeeld met de stapel papieren op je bureau of 1 schap van een boekenkast.
  4. Zorg dat je eventuele opbergmaterialen bij de hand hebt, die kunnen handig zijn bij het opruimen en ordenen, denk aan
  • nietmachine
  • perforator
  • paperclips
  • L-hoezen/insteekhoezen
  • oud-papierbak
  • prullenbak
  • papiervernietiger
  1. Ben je er klaar voor? Zet dan de Timer (bijvoorbeeld op een half uur) en zorg dat je ongestoord kunt doorwerken (sluit je deur af).
  2. Tijdens het opruimproces ga je door je spullen en maak je 3 of 4 categorieën
  • 1 stapel met spullen die op dezelfde plek terug moeten.
  • 1 stapel spullen die je wil houden, maar naar een andere plek moeten.
  • 1 stapel spullen voor de verkoop/iemand anders.
  • 1 stapel spullen, deze stapel gooi je weg.
  1. Heb je alles doorgespit, bijvoorbeeld 3 dozen of 1 stapel papieren of 1 boekplank ga dan aan de slag met het sorteren. Alle boeken bij elkaar, alle kantoorartikelen, alle papieren die bij elkaar horen etc. 
  2. De gesorteerde spullen ruim je in op een logische manier (zodat je er handig bij kunt). Zorg ook dat je nog lucht hebt! D.w.z. ruimte voor nieuwe spullen. Prop niet alles vol, dan past er niets meer bij in de toekomst. Het kan slim zijn om mapjes, spullen, planken een label te geven. Voor jezelf en voor iemand anders, wanneer je snel iets terug wil vinden.
  3. De spullen die naar een andere plek moeten, verplaats je. Let op! Je gaat ze niet uitzoeken of opruimen, dat leidt af van de focusplek. Je komt vanzelf weer een keertje bij deze andere spullen uit.
  4. Maak anderen blij met de spullen die je niet meer nodig hebt, rommel gooi je weg.

Beloning!

Nadat de tijd om is stop je. Je hebt goed gewerkt, tijd voor pauze, een kopje koffie of iets anders 😀

Geniet van de opgeruimde werkplek!

Imke Hendrikx De Opruimjuf

Sevenum (Noord-Limburg)

Heb jij ondersteuning of advies nodig? Neem geheel vrijblijvend contact op met een organizer bij jou in de buurt!