Herken je dat? Dat er in en om huis klussen op je liggen te wachten en dat je er maar niet aan toekomt? Vaak zijn er zaken die je belangrijker en/of leuker vindt, die zorgen dat je de klussen voor je uitschuift. Als van uitstel maar geen afstel komt….. Klussen hoe pak je ze aan, lees je in deze blog!
Graag wil ik je een aantal tips geven om ervoor te zorgen dat je een goede basis hebt om de klussen op te pakken, zodat je ze daarna succesvol kunt afronden.
- Reserveer in je agenda een datum en tijd (1 uur) waarin je alle klussen op een rijtje zet.
- Ga rustig zitten en maak een zo volledig mogelijke klussenlijst op Ă©Ă©n A4-tje, al dan niet in overleg met je partner en/of huisgenoten. Schrijf Ă©cht alles op wat er aan klussen en taken voor handen is; dat geeft een goed overzicht over de hoeveelheid.
- Geef die klussenlijst een vaste plek, bijvoorbeeld in een map op tafel of in de kast.
- Trek op een ander moment (reserveer datum en tijd in je agenda) voldoende tijd uit om prioriteiten te stellen in de lijst. Welke 3 klussen moeten als eerste worden aangepakt?
- Bepaal of je die klussen zelf uitvoert of dat je de hulp van huisgenoten inroept. Of is het een klus die aan een vakman uitbesteed moet worden? Neem niet alles op je schouders, maar delegeer en verdeel de werkzaamheden.
- Bedenk voorts wat de eerste stap is, die je moet uitvoeren om tot actie over te gaan. Realiseer je goed, dat klussen uit verschillende stappen bestaan en bereid je goed voor.
- Bedenk hoeveel tijd een klus in beslag gaat nemen. Neem daarvoor ruim de tijd en zorg ook voor start- en opruimtijd. En niet onbelangrijk: pauzetijd!
- Plan grote klussen in je agenda. Je hebt iedere week reguliere taken, die op vaste tijden plaatsvinden. Plan daar je klussen en bijbehorende acties omheen.
- Houd een einddatum voor ogen en beloon jezelf daarna met vrije tijd of een ontspannende activiteit. Dat heb je dan wel verdiend!
- Concentreer je op Ă©Ă©n klus tegelijk!
N.B. wat tip 4 betreft:
schrap gerust ook weer klussen van de lijst, bijvoorbeeld als je ze in 5 minuten kunt doen. Doe die meteen! Zijn er klussen die tot 15 minuten duren? Doe die dan als je een gaatje in je agenda hebt; geef ze een merktekentje dat je helpt herinneren.
N.B. wat tip 8 betreft:
bij de planning is de klus met z’n verschillende (vervolg-)stappen je uitgangspunt en niet je beschikbare tijd. Bij de uitvoering van de klus ga je vervolgens wél uit van de beschikbare tijd. Zo voorkom je dat je te hard van stapel loopt en opgebrand raakt voordat de klus helemaal geklaard is.
Veel succes en mocht je toch wat praktische hulp en extra advies willen hebben neem dan gerust contact met ons op !
Saskia van Eijnatten, Orden Je Leven